back to top
Τρίτη, 3 Δεκεμβρίου, 2024
13.8 C
Athens
Τρίτη, 3 Δεκεμβρίου, 2024
13.8 C
Athens

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

Μέτρο Θεσσαλονίκης: Το χρονικό και οι παλινωδίες ενός ιστορικού έργου – Από τον Κούβελα στην Κυβέρνηση Τσίπρα και στην κορδέλα Μητσοτάκη

Ένα έργο που έγινε ανέκδοτο για περισσότερο από 30 χρόνια ολοκληρώνεται σήμερα - Οι παλινωδίες της δεκαετίας του 2000 και η επιτάχυνση επί Κυβέρνησης Τσίπρα - Η καθυστέρηση και εν τέλει το κόψιμο της κορδέλας επί Μητσοτάκη

Ήταν το 1989 όταν ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Σωτήρης Κούβελας έσκαψε την περίφημη τρύπα στο τμήμα μεταξύ Πλατείας Σιντριβανίου και της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων. Προοπτική ολοκλήρωσης του έργου τότε ήταν το 1995. Μάταια όμως ήλπιζαν καθώς κάτι τέτοιο δε συνέβη ποτέ.

Η επιλογή των δύο προσωρινών αναδόχων έγινε το 1994, αλλά δύο χρόνια αργότερα, το 1996, οι συνομιλίες με την κοινοπραξία «Μακεδονικό Μετρό», τον αρχικό μειοδότη διακόπηκαν, κάτι που οδήγησε σε προσφυγές εκ μέρους τής κοινοπραξίας και στις πρώτες καθυστερήσεις καθώς στο θέμα αναμείχθηκε η Κομισιόν μετά από καταγγελία της κοινοπραξίας. Έτσι ξεκίνησε ένα πρώτο κύμα καθυστερήσεων στο έργο. Κάνεις όμως δεν μπορούσε να φανταστεί πως θα έπρεπε να περιμένουμε 30 χρόνια για την ολοκλήρωση του έργου.

Πηγή: Μελέτη ΚΙΘ-Πρωτοβουλία Μετρό από τον Δήμο Θεσσαλονίκης της Εύας Τσουκαλίδου

Επόμενη στάση το 1999 όταν το ελληνικό δημόσιο προχώρησε στην υπογραφή σύμβασης παραχώρησης με τη «Θεσσαλονίκη Μετρό A.E.». Αν και προβλεπόταν ότι σε 16 μήνες θα έχουν ολοκληρωθεί οι πρόδρομες εργασιες, μετά από τέσσερα χρόνια απραξίας η κοινοπραξία έκανε πίσω! Δεν κατάφερε να εξασφαλίσει τους απαραίτητους πόρους καθώς κρίθηκε ότι το έργο πρέπει να γίνει σε μεγαλύτερο βάθος, συνεπώς απαιτούνταν περισσότερα κονδύλια, και έτσι το έργο ακυρώθηκε.

Η περίοδος του Ελληνικού δημόσιου 2003-2012

Τον Σεπτέμβριο του 2003 αποφασίστηκε τελικώς μετά την παταγώδη αποτυχία της Κοινοπραξίας να κατασκευαστεί το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης ως δημόσιο έργο, με συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το 2006 μέσα σε ενθουσιασμό υπογράφεται η σύμβαση με ανάδοχο την κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ Impregilo / Ansaldo TSF / Seli-Ansaldobreda και προϋπολογισμό 1,052 δισ. ευρώ. Η περίοδος κατασκευής σύμφωνα με την σύμβαση υπολογιζόταν αρχικά στα 6,5 χρόνια με ολοκλήρωση του έργου τον Οκτώβριο του 2012!

Ο Γιωρίκας και ο Κωστίκας – Οι μετροπόντικες του 14% του έργουΚατάρρευση του έργου το 2014

Το 2007 ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς υποδέχεται τον πρώτο από τους δύο μετροπόντικες που θα χρησιμοποιηθούν και τους οποίους ονομάζει… Γιωρίκα και Κωστίκα. Βέβαια, οι μετροπόντικες δεν ξεχώρισαν για τις δυνατότητες τους να προχωρήσει με ταχύτητα το έργο.

Πηγή: Μέτρο Θεσσαλονίκης

Σε μια γενικότερη περίοδο κατάρρευσης των τότε βεβαιότητων και με την οικονομική κρίση να μας φέρει ενώπιον του καθρέπτη μας το καλοκαίρι του 2010, σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου «τέσσερα και πλέον χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής (7.4.2006), δηλαδή με αναλωμένο το 64% του συμβατικού χρόνου, έχει κατασκευαστεί μόνον το 14,5 % του οικονομικού αντικειμένου του έργου. Μέχρι τώρα οι καθυστερήσεις είναι πάνω από 2,5 χρόνια»

Αποτέλεσμα, να μπαίνουν λαμαρίνες στις περιοχές το 2011, οι καταστηματάρχες των περιοχών να καταστρέφονται οικονομικά, οι προσφυγές να είναι χιλιάδες και τελικά να οδηγούμαστε σε ναυάγιο το 2014. Ο εργολάβος καταρρέει και το έργο παγώνει οριστικά. Τότε το έργο, μέσα στην γενικότερη κρίση αποτέλεσε μια μεγάλη εθνική αποτυχία των κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ από το 1989.

Η ταχεία ολοκλήρωση του έργου επί Κυβέρνησης Τσίπρα 2016-2019

Η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα αντιλήφθηκε εξ αρχής το έργο ως ένα σύμβολο εξόδου από την κατήφεια της κρίσης και ως ένας τρόπος οι πολίτες της Θεσσαλονίκης να ελπίζουν ξανά πάω το έργο μπορεί να γίνει πραγματικότητα. Στο διάστημα Μάρτιος 2016 – Σεπτέμβριος 2019, εκτελέστηκε το 45% του έργου (διάνοιξη σηράγγων, αποπεράτωση σταθμών). Με το υπόλοιπο 55% να χρειάζονται 15,5 ολόκληρα χρόνια για να ολοκληρωθεί.

Επίσκεψη του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο μετρό Θεσσαλονίκης τον Σεπτέμβριο του 2016

Μάλιστα, όπως τονίζει και ο Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Καραμέρος στην ανακοίνωση του «για λόγους ουσίας και όχι επικοινωνίας, πως η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν πλήρωσε ούτε ένα ευρώ για καθυστερήσεις επί των ημερών της, ενώ υποχρέωσε τους εργολάβους-κατασκευαστές του έργου να συμφωνήσουν σε παράδοση του, στα τέλη του 2020 και κατέβαλε μόλις 186 εκατομμύρια ευρώ μετά από αποφάσεις διαιτητικού δικαστηρίου αντί απαιτήσεων 1,154 δις ευρώ των ιδιωτών-αναδόχων!»

Ολοκλήρωση σήμερα – Μια ιστορική ημέρα για τη Θεσσαλονίκη

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη που ανέλαβε το έργο το 2019 διάλεξε μονομερώς τον Σεπτέμβριο του 2019 να μεταβάλλει το χρονοδιάγραμμα παράδοσης και σπατάλησε δημόσιους πόρους ύψους σχεδόν 200 εκατομμύρια ευρώ χωρίς δικαστική απόφαση.

Σήμερα λοιπόν έχουμε τα εγκαίνια του έργου αυτού που ταλαιπώρησε την κοινωνία και την πόλη της Θεσσαλονίκης για περισσότερο από 30 χρόνια. Στο έργο αυτό αποτυπώθηκαν καλά οι χρόνιες παλινωδίες του ελληνικού δημοσίου, οι μεθοδεύσεις και οι φανφάρες της ελληνικής πολιτικής σκηνής και η εργατικότητα όσων πραγματικά εργάστηκαν για το έργο ανά τα έτη, πολιτικών, δημοσίων υπαλλήλων, αυτοδιοικητικών.

Η Θεσσαλονίκη από σήμερα έχει μετρό και ατενίζει το μέλλον της με αισιοδοξία για την ανάπτυξη της.

Από την άλλη όπως αναφέρει η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ: « Η λειτουργία του έργου ξεκινά άρον-άρον χωρίς τις αρχικές προδιαγραφές, δηλαδή χωρίς αυτόματα κινούμενους συρμούς, χωρίς σχέδιο για τις επεκτάσεις προς τη Δυτική Θεσσαλονίκη και το Αεροδρόμιο και με ιδιωτικό φορέα διαχείρισης με αμοιβή 250 εκατομμύρια ευρώ για 10 χρόνια, πρόσθετα των 3 δις ευρώ που κόστισε στα δημόσια και τα ευρωπαϊκά ταμεία»

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Popular Articles