Ιστορική μέρα σήμερα για την Συμπρωτεύουσα, καθώς εγκαινιάστηκε το Μετρό Θεσσαλονίκης από τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, παρουσία και της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου. Με τα εγκαίνια του μετρό η Θεσσαλονίκη μπαίνει σε μια νέα εποχή.





Πρόκειται για ένα χρονικό που αποτύπωσε τις παλινωδίες του ελληνικού κράτους σε ένα έργο, ξεκίνησε τη δεκαετία του 80′. Ένα έργο το οποίο γέννησε ελπίδες στα δύσκολα, απογοήτευσε τις κρίσιμες στιγμές, έγινε ανέκδοτο και σήμερα ολοκληρώνεται.

Η παράδοση του έργου έγινε από τον Πρωθυπουργό στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας όπου βρίσκεται εγκατεστημένο και το υπερσύγχρονο κέντρο ελέγχου της ασφαλούς λειτουργίας του. Με τη λήξη της τελετής οι πύλες του Μετρό θα ανοίξουν για το κοινό, ενώ οι μετακινήσεις των επιβατών θα πραγματοποιούνται δωρεάν μέχρι και τις 3 Δεκεμβρίου. Από τις 4/12 το κόστος του εισιτηρίου θα ανέρχεται στα 0,60 ευρώ, ενώ το κόστος της μηνιαίας κάρτα διαδρομών θα είναι 16 ευρώ.
Όταν ανέβηκε στο βήμα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε: «Αυτή η πολύ μεγάλη μέρα δεν προσφέρεται για πολλά λόγια. Σήμερα μιλά από μόνο του το ίδιο το έργο, το πιο σύγχρονο Μετρό της Ευρώπης, όπως αξίζει στη Θεσσαλονίκη. Είναι ένα σύμβολο προόδου της Μακεδονίας και ολόκληρης της Ελλάδας. Ακουσαμε για τις αμέτρητες δυσκολίες που συνάντησε αυτό το έργο, για να αναδείξει τα σπάνια μνημεία που έκρυβε στα σπλάχνα του αυτός ο ιστορικός τόπος. Κρατώ τη δημόσια δέσμευση του κ. Εξάρχου πως η επέκταση στην Καλαμαριά θα είναι έτοιμη τον Νοέμβριο του 2025. Στην εμπειρία αυτού του έργου καθρεφτίζονται όλες οι παθογένειες της χώρας, που θέλουμε να αφήσουμε πίσω και αύξησαν το κόστος του έργου κοντά στα 3 δισ. ευρώ. Σήμερα, όσοι είχαν αμφιβολίες, θα αλλάξουν γνώμη οταν δουν το αποτέλεσμα. Σήμερα έχουμε μπροστά μας και το Μετρό και τα Αρχαία, που αποτελούν απάντηση στις αμφιβολίες κάθε Θεσσαλονικιού. Στέρεψαν τα λόγια. Γιορτάζουμε σήμερα ένα ορόσημο εμπιστοσύνης μεταξύ Πολιτείας και πολιτών. Είμαι περήφανος που παραδίδω αυτό το έργο, που είχε εντάξει στον προϋπολογισμό του 1976 ο Κωνσταντίνος Καραμανλής. Όταν μειώνονται οι φυσικές αποστάσεις, μειώνονται και οι κοινωνικές αποστάσεις. Και στην Αθήνα προχωρά γρήγορα η γραμμή 4 και ενισχύονται οι στόλοι των λεωφορείων».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας είπε κατά τη διάρκεια της ομιλίας του: «Το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι εδώ, σήμερα βιώνουμε ιστορικές στιγμές. Το εμβληματικό αυτό έργο έχει μακρά διαδρομή, αποτέλεσε αντικείμενο σφοδρών πολιτικών και όχι μόνο αντιπαραθέσεων που προκάλεσαν καθυστερήσεις. Απέναντι σε αυτή τη δυσάρεστη πραγματικότητα, εργάστηκαν πολλοί άνθρωποι για να κάνουν πραγματικότητα αυτό το έργο, πίστεψαν και συνέβαλαν στην πραγματοποίησή του. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί απτή απόδειξη πως η κυβέρνηση της ΝΔ και του Κυριάκου Μητσοτάκη υπηρετεί αυτή την πραγματικότητα με πράξεις και όχι με λόγια. Η Θεσσαλονίκη αποκτά και Μετρό και Αρχαία όπως ακριβώς είχαμε δεσμευτεί. Παραδίδουμε ένα από τα μεγαλύτερα τεχνικά έργα στην Ελλάδα, η Θεσσαλονίκη αποκτά από τα πιο σύγχρονα Μετρό της Ευρώπης. Μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης στην Καλαμαριά, στο τέλος του 2025, προβλέπεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 340.000 επιβάτες. Η Θεσσαλονίκη αλλάζει σελίδα, η σημερινή είναι η ημέρα της αυτοπεποίθησης για την πόλη».
Ο αγιασμός ξεκίνησε λίγο μετά τις 12:00 μετά την άφιξη του πρωθυπουργού και της Πρόεδρου της Δημοκρατίας. Στο βήμα πρώτος ανέβηκε ο ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., Νίκος Κουρέτας, ο οποίος ευχαρίστησε τον Κυριάκο Μητσοτάκη για την υλοποίηση του μεγάλου έργου.
Ο Απόστολος Τζιτζικώστας δήλωσε συγκινημένος: «Μετά από 18 χρόνια ταλαιπωρίας, είμαστε σήμερα εδώ να παραδώσουμε το Μετρό Θεσσαονίκης. Το έργο αυτό ξεκίνησε με κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας με πρωθυπουργό τον Κώστα Καραμανλή και παραδίδεται σήμερα με κυβέρνηση Νέας Δημοκρατάς με πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Είμαι πολύ συγκινημένος, καθώς η τελευταία μου πράξη ως περιφερειάρχης Κεντρικης Μακεδονίας και το πρώτο μου ως Ευρωπαίος Επίτροπος είναι τα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης. Πρέπει να τρέξουμε για την επέκτασή του στη Δυτική Θεσσαλονίκη».
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, επίσης, συγκινημένος είπε: «Είχα πει ότι θα συγκινηθώ και συγκινήθηκα. Είναι μεγάλος ο ενθουσιασμός μου και μεγαλύτερη η συγκίνησή μου, η Θεσσαλονίκη αποκτά το Μετρό της. Ευχαριστώ τον πρωθυπουργό που μου εμπιστεύτηκε αυτή τη θέση. Για μερικούς από εμάς, η σημερνή μέρα είναι ένα τέλος. Για τους Θεσσαλονικείς είναι το τέλος μιας περιπέτειας. Ας αφήσουμε στην άκρη αυτό που έχει μείνει στην ιστορία σαν τρύπα του Κούβελα. Σημασία έχει πως φτάσαμε με μοναδική επιτυχία σε αυτό που αντιπροσώπευσαν οι παλιοί Δήμαρχοι. Σήμερα είναι μέρα γιορτής, μια αρχή για τη Θεσσαλονίκη, ένα εφαλτήριο για το μέλλον. Θα δείτε μια άλλη Θεσσαλονίκη. Να συμφωνήσουμε πως στο μέλλον θα αφήσουμε τα έργα έξω από την πολιτική εργαλειοποίηση».
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης εξέφρασε την πεποίθηση η πόλη να πάει ακόμα πιο μπροστά, ενώ ευχαρίστησε την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη για τη συμβολή της στη διαμόρφωση του αρχαιολογικού χώρου στον σταθμό Βενιζέλου και την ολοκλήρωση του έργου. «Η Θεσσαλονίκη μετατρέπεται σε σύγχρονη μητρόπολη στη νοτιοανατολική Ευρώπη» ανέφερε μεταξύ άλλων και προσθεσε: «Κύριε πρωθυπουργέ θα θέλαμε του χρόνου η πόλη να εγκαινιάσει την επέκταση στην Καλαμαριά. Πάνω στις ράγες του Μετρό η Θεσσαλονίκη τολμά την επανεκκίνησή της».

Από την πλευρά της, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ανέφερε πως «οι ανασκαφές, ιδιαίτερα στην Αγία Σοφία και στον Βενιζέλο, αποκάλυψαν την πρωτοβυζαντινή εικόνα της πόλης» και ευχαρίστησε τον Κυριάκο Μητσοτάκη για την εμπιστοσύνη που της έδειξε.
Για την εξέλιξη και την περάτωση του έργου μίλησαν στη συνέχεια ο Πρόεδρος & CEO του Ομίλου AKTOR, Αλέξανδρος Εξάρχου και ο CEO της κοινοπραξίας THEMA, Κάρλο Μπιάνκο.
Η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, που παραδίδεται σήμερα, έχει μήκος 9,6 χιλιομέτρων, από τον νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία, με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς, 13 σταθμούς και ολόκληρη η διαδρομή διαρκεί 17 λεπτά. Εκτιμάται πως θα εξυπηρετεί 250.000 επιβάτες ημερησίως. Διαθέτει 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, αλλά με συνοδό, και αυτόματες θύρες.
Το Μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα εγχείρημα το οποίο χρειάστηκε 38 χρόνια προκειμένου να ολοκληρωθεί. Από τον Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Δημήτρη Κουβέλα το 1986 που το οραματίστηκε, στην Υπουργό του ΠΑΣΟΚ Βάσω Παπανδρέου που δημοπράτησε εκ νέου το έργο ως δημόσιο και στον Υπουργό Γιώργο Σουφλιά ο οποίος το 2007 υποδέχτηκε τους μετροπόντικες, μέχρι και σήμερα που παραδίδεται από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος απέσπασε και επανατοποθέτησε τα αρχαιολογικά ευρήματα που βρέθηκαν στο σταθμό Βενιζέλου.


Σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση του μετρό Θεσσαλονίκης, προέκυψαν και λόγω των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπισε η ανάδοχος του έργου ΑΕΓΕΚ η οποία κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης οδηγήθηκε στην κατάρρευση. Το 2017, επί κυβέρνησης Τσίπρα το έργο πέρασε στην ‘ΑΚΤΩΡ, που είχε ήδη αναλάβει την επέκταση προς την Καλαμαριά. Το 2023 η Intrakat ανέλαβε τον έλεγχο της ΑΚΤΩΡ και από τότε η υλοποίηση του έργου «έτρεχε» με ταχύτητα …φωτός. Όπως πρόσφατα επισημάνθηκε από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το μετρό Θεσσαλονίκης κόστισε 3 δισ. ευρώ, μαζί με την επέκταση στην Καλαμαριά που αναμένεται να δοθεί για χρήση μέχρι το τέλος του 2025, ενώ η κατασκευή της βασικής γραμμής, έφερε στην επιφάνεια περισσότερα από 300.000 αρχαιολογικά ευρήματα.


